Barometer skal måle, om Viborg når sine mål
VIBORG: For to år siden ryddede Viborg op i sin store bunke af politikker og strategier og slog dem sammen i fem overordnede temaer med klare målsætninger for, hvad der skal nåes på de enkelte område.
Kommunen forsøger nu at gøre det endnu mere synligt, hvordan det går med at nå byrådets fælles målsætninger, ved hjælp af et såkaldt sammenhængsbarometer.
Her kan man se, hvor langt man er med at nå politikernes overordnede mål om, at borgerne skal opleve sammenhæng i kommunen, og 21 andre mål under de fem overordnede temaer.
Fx kan man her se, at det allerede er lykkedes at nå mål om at genanvende 55 pct. af husholdsningsaffaldet og om, at mindst 85 pct. af borgerne skal være fysisk aktive, mens det endnu ikke er lykkedes at nå målene om en årlig befolkningsvækst på en halv pct. eller målet om, at 80 pct. skal være tilfreds med udbuddet af events og oplevelser.
Fra oversigtssiden kan man dykke længere ned i tal og statistikker, som trækker fra kommunens database. Desuden er der lagt korte hverdagshistorier ind som eksempler på, hvordan kommunen arbejder med at nå målene.
Egne og andres data
Kommunen har gennemført to spørgeskemaundersøgelser for at måle, hvordan borgerne er tilfredse. Andre målsætninger følges via registerdata.
Barometret er stadig under udvikling, blandt andet kommer nogle it-systemer snart til at snakke bedre sammen, så brugeroplevelsen bliver bedre, oplyser kommunen.
- Med sammenhængsmodellen arbejder vi for, at borgeren skal opleve sammenhæng i kommunens handlinger og ydelser. Nu har vi fået en opslagstavle, hvor alle hurtigt kan danne sig et indtryk af, hvordan det går med de mål, vi har stillet op for os selv, siger borgmester Ulrik Wilbek (V).
Kommunens fem overordnede temaer er:
- Bæredygtighed
- Vækst & Socialt Ansvar
- Sundhed
- Læring & Uddannelse
- Oplevelser & Fællesskaber
Se Viborgs sammenhængsbarometer her.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb.
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.